Girişimcilik üzerine Çağlar Erol blogunda çok güzel yazılar var. Bu dört makaleyi o siteden aldım. Girişimcilerin dikkat etmesi gereken etmenleri, çok güzel ve akıcı bir dille anlatıyor.

Ty McMahan‘ın bozulan ekonomide bazı deneyimsiz girişimcilerin deneyimsiz yatırımcılarla yaptıkları “başarılı” ortaklıklarla ilgili şu çok öğretici blog yazısını okurken yatırım sözcüğünün son yıllarda nedense aşırı yoğun olarak kullanıldığı ülkemizde bu konuların ne kadar az detaylandırıldığını düşündüm. McMahan, yazısında melek yatırımcı Michael Cann‘ın kendisine gelen bir yeni girişimcinin sunduğu ön protokol dokümanı üzerinden yaptığı eleştirileri ve düzeltmeleri sıralıyor.

Bu konuda ben de blogumda hem kendi kısıtlı tecrübelerimden, hem okuduklarımdan faydalanarak Türkçe basit bir kaynak oluşturmak istiyorum. Bunu da McMahan’ın yazısı yani Cann’ın listesinden yola çıkarak yapacağım. İşler Amerika’da Türkiye’dekinden farklı gidiyor, hem tecrübeler, hem yatırımcılar ve girişimciler, hem de yasalar farklı; ama yine de bu başlıklar hakkında en azından fikir sahibi olmakta fayda var.

İlk yazıda Cann’ın kabul edilemez bulduğu ön protokolü aktaracağım. Sonra bir kaç kısa yazıda bu listelerdeki bazı maddeleri açıklamak ve yorumlamak istiyorum. Ama önce ön protokol’ün bir tanımını yapalım:

Term sheet / Ön protokol: Ön protokol, yapılması planlanan bir anlaşmanın içeriğiyle ilgili özet bilgileri maddeler halinde içerir. Bağlayıcılığı yoktur, anlaşma olması durumunda sonraki aşamalarda kaynak olarak kullanılır.

Fazla agresif bulunan ön protokol aşağıda. Kısmen Türkçeye çeviriyorum, ama birebir çeviri yapmaktan kaçınıyorum, düzeltmeleriniz olursa mutlulukla buraya eklerim:

* Seeking $4 million on a $12 million pre-money valuation (Yatırım öncesi 12 milyon dolar değerlemeyle 4 milyon dolar yatırım aranıyor)
* Multiple closes but no warrant coverage for early investors (– Başka bir yazıda açıklayacağım)
* 1x liquidation preference (not participating) (– Türkçesini bilmiyorum, açıklayacağım)
* Series A gets one board seat and the common stock elects the other two (A sınıfı hisseler bir yön kur üyeliği alırlar, adi hisse sahipleri diğer iki üyeliği belirler)
* No covenants to restrict how money is spent (paranın nasıl harcanacağıyla ilgili bir sözleşme yapılmayacak)
* No vesting (– Açıklayacağım)
* Founder and CEO immediately starts paying himself a $225,000 annual cash salary (Kurucu ve CEO hemen yılda 225.000 dolar nakit maaş almaya başlar)
* Founder and CEO will reimburse himself for $37,500 for legal expenses (Kurucu ve CEO yasal harcamalarda kullandığı 37.500 doları geri alır)
* Option pool is 8.3% of the common stock (– Açıklayacağım)

Bu ön protokolü bir örnek olması için buraya aldım. Daha sonraki yazılarda maddelerin bazılarının üzerinden ayrıca geçerek kavramlardan sözedeceğim